Jak sprawić, aby nauka była przyjemna – kilka zaskakujących trików, ćwiczeń i dobrych rad

Siedzisz przy książkach i próbujesz się uczyć, ale nie możesz się skoncentrować. Kolejna porcja materiału, która jest nudna i do niczego Ci się nie przyda. Dopiero zacząłeś czytać, a już jutro czeka Cię kolokwium. Boli Cię głowa, chce Ci się spać a myśli wędrują na zupełnie nowe tory, jak najbardziej odległe od tematu, który powinien je zająć.

Czy tak właśnie wygląda Twoja nauka? Jeśli odpowiedź brzmi twierdząco, powinieneś przeczytać ten artykuł!

Jak się nie nudzić?

Użyj wyobraźni! Nic nie sprawi, że nauka będzie bardziej przyjemna. Jeśli musisz wkuć informacje o jakiejś bitwie – wyobraź sobie, że jesteś generałem i odtwórz w myślach jej przebieg. Jeśli musisz  zgłębić sekrety ludzkiego ciała, wyobraź sobie, że zostałeś zmniejszony do mikronowych rozmiarów i wybierasz się  na wycieczkę w głąb własnego organizmu. Wyobraź sobie po kolei wszystkie organy, które mijasz. Odnajdź ich położenie za pomocą wyobraźni!

Czy potrzebujesz dowodu na to, jak silna jest Twoja wyobraźnia? Wyobraź sobie jabłko.

Wykonaj ćwiczenie:

  • Przygotuj kartkę papieru, długopis i przyrząd do mierzenia czasu. Masz 30 sekund - patrz w poniższe słowa. Spróbuj je zapamiętać. Gdy czas minie, odwróć wzrok i zapisz na kartce tyle wyrazów, ile zapamiętałeś.
  1. Pomarańcza
  2. Nosorożec
  3. Ul
  4. Rower
  5. Gniazdo
  6. Mikrofon
  7. Ogon
  8. Noga
  9. Kubek
  10. Balsam
  11. Kapelusz

Sprawdź ile wyrazów zapamiętałeś. Jak myślisz, czy Twój wynik jest dobry?

  • Teraz czeka Cię kolejne ćwiczenie. Zasady są podobne. Masz trzydzieści sekund, lecz tym razem będziesz wpatrywał się nie w wyrazy, lecz obrazki. Gdy czas minie, odwróć od nich wzrok i staraj się zapisać jak najwięcej nazw, które zapamiętałeś.

Jak poszło Ci tym razem? Udało Ci się zapamiętać więcej słów? Jak myślisz, jak z tymi dwoma zadaniami radzi sobie większość osób?

Tak, nie mylisz się, zdecydowana większość ludzi lepiej zapamiętuje obrazy. Nasz umysł nie myśli za pomocą słów, lecz właśnie obrazowo. Język słów jest sztucznym wytworem, a obrazy są jego prawdziwymi dziećmi. Nawet słysząc słowa, w Twojej głowie pojawiają się wyobrażenia. Dowód?  Kilka chwil temu miałeś za zadanie wyobrazić sobie jabłko. Co zobaczyłeś w umyśle? Czy był to czerwony okrągły owoc, czy litery czarno na białym układające się w słowo: J A B Ł K O?

Wykorzystaj ten fakt podczas nauki, tworząc notatki obrazkowe. Zamiast produkować wiele linijek tekstu, zastąp je symbolicznymi obrazkami. Czy wiesz, że w przeciętnym tekście wystarczy przeczytać 11% słów, aby zrozumieć całość jego przesłania? Te najważniejsze wyrazy to słowa klucze. Wzmocnij ich wartość wydobywając z tekstu i zamieniając w rysunki.

Rozeznaj się!

Zanim weźmiesz się do nauki przekartkuj najpierw cały tekst. Jeśli masz przerobić rozdział, przejrzyj go – zorientuj się jakie podrozdziały będzie zawierał. W ten sposób Twój mózg będzie mógł się zorganizować – zobaczyć, jak długi tekst go czeka, z jak wielu części się składa, jak dużo czasu będzie musiał na niego przeznaczyć i kiedy będzie mógł pozwolić sobie na jakąś przerwę. W ten sposób przygotujesz go do nauki. Wynika to z pierwszego punktu – wzrokowo obeznasz się z tekstem i zapamiętasz rozmieszczenie zawartych w nim treści.

Synchronizuj półkule!

Każda z naszych półkul ma inne funkcje. Lewa jest bardziej logiczna, prawa natomiast kreatywna. Obecne szkolnictwo skupia się jednak na rozwijaniu tylko jednej z nich – lewej. Czym byłby jednak nawet najbardziej genialny naukowiec, gdyby nie używał swojej kreatywnej półkuli? Gdyby tego nie czynił, nie miał by pomysłów na badania i jego logiczny umysł na nic by się zdał.

Najlepsze efekty podczas nauki uzyskujemy, gdy nasze obie półkule potrafią się zsynchronizować – właśnie wtedy są najwydajniejsze. Jak możemy tego dokonać? Wystarczy to wyćwiczyć!

  • Spróbuj odwzorować poniższy rysunek zamieniając miejscami prawą stronę, z lewą (jak w odbiciu lustrzanym):

 
   

 

  • Teraz trudniejsza wersja:

 

 

1.       W jaki sposób możesz codzienne pracować nad synchronizacją Twoich półkul?

  • Spróbuj założyć płaszcz zaczynając nie od tej ręki, od której zazwyczaj to robisz.
  • Myjąc zęby trzymaj szczoteczkę ręką,  którą tego zwykle nie robisz.

Koncentruj się!

Masz problemy z dłuższym skupieniem się nad materiałem? Zastanów się nad tym, czy:

  • Twój pokój jest dobrze oświetlony?
  • Czy znajduje się w nim wystarczająca ilość tlenu, może warto go przewietrzyć?
  •  Ile litrów wody piłeś dzisiejszego dnia?

Nasz mózg i układ nerwowy nawet w prawie 90% składają się z wody. To dzięki niej po naszym organizmie rozprowadzana jest energia i tlen. Pomaga ona także regulować jego temperaturę. Każdy z nas powinien pić codziennie co najmniej 2 litry wody. Częstym skutkiem ubocznym jej braku są problemy z koncentracją niedotlenionego mózgu lub ból głowy. (Następnym razem, gdy zaboli Cię głowa, spróbuj się napić wody).

Jeśli uważasz jednak, że na każde z powyższych pytań odpowiedziałeś prawidłowo – Twój pokój jest dobrze oświetlony, wywietrzony a ty napojony, warto popracować nad zwiększeniem swojej koncentracji, codziennie wykonując ćwiczenie:

  • Każdego wieczoru przed zaśnięciem przypomnij sobie wydarzenia z całego dnia, w kolejności odwrotnej niż ta, w której zachodziły. Zacznij od momentu położenia się do łóżka i cofaj wracając pamięcią do wcześniejszych wydarzeń wieczoru, popołudnia, poranka, kończąc na momencie w którym się budzisz.

Wykonuj to ćwiczenie systematyczne każdego dnia. Obserwuj jak zmienia się jego trudność. Na początku nie będzie to łatwe, ale po kilku tygodniach przypomnienie sobie całego dnia w kolejności odwrotnej do chronologicznej zajmie Ci krótką chwilę i nie będzie wymagać wysiłku.

Śpij!

Jak często zdarza Ci się zarywać noce ucząc się na ostatnią chwilę a w konsekwencji nie wysypiać się? Czy myślisz, że to dobry pomysł?

Jaka jest funkcja snu? To nie tylko regeneracja! Podczas snu (a dokładniej w jego fazie REM) wszystkie nasze wspomnienia, nowo zdobyte informacje i wiadomości zostają zasymilowane i przeniesione z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej! Jeśli się nie wysypiasz, nie pozwalasz aby Twój mózg poukładał sobie nowo zdobyte informacje, w konsekwencji szybciej je zapominasz lub nie potrafisz zrozumieć! Przypomnij sobie, czy zdarzyło Ci się kiedyś, że kończąc naukę wieczorem wydawało Ci się że nic nie rozumiesz, a następnego dnia po przebudzeniu, wszystko było już zrozumialsze i bardziej sensowne? To wszystko zasługa dobrego snu!

Powtarzaj!

Jak myślisz czy istnieje jakiś gotowy schemat na ilość i odstęp między powtórkami, który zagwarantuje, że zapamiętasz dany materiał?

Tak, istnieje. Najskuteczniejsze jest powtarzanie materiału: po dziesięciu minutach, 24-rech 

 

godzinach, 48-miu godzinach, tygodniu, miesiącu, roku itd. Jeśli w ten sposób będziesz powtarzać informacje, na stałe zagoszczą one w Twojej pamięci długotrwałej i będziesz mógł je przywołać na zawołanie. W przeciwnym razie materiał, który nie jest powtarzany, pozostaje w naszej głowie tylko jako ślad pamięciowy – pamiętasz, że o danym twierdzeniu kiedyś się uczyłeś, lecz nie jesteś sobie w stanie przypomnieć, co dokładnie ono oznaczało.

Podsumowanie:

  1. Mózg myśli za pomocą obrazów – robiąc notatki rysuj symbole, ucząc się – wyobrażaj.
  2. Przed nauką przekartkuj materiał, który masz do przerobienia.
  3. Ćwicz obie półkule, tak aby nauczyły się współdziałać.
  4. Pamiętaj, aby dostarczać sobie dostateczną ilość tlenu, przez picie co najmniej dwóch litrów wody na dzień i wietrzenie pokoju, w którym przebywasz.
  5. Wysypiaj się – podczas snu materiał którego się uczysz, może się porządkować!
  6. Pamiętaj o powtórkach 10 minut, 24 godziny, 42 godziny, tydzień, miesiąc, rok itd. po nauce.

Bibiliografia:

  1. Drapeau, Ch (2002). Jak uczyć się szybko i skutecznie. Warszawa: Bauer-Weltbild Media.
  2. Dumont,H. Benavides, F.   Istance, D. (2013). Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce. Warszawa: Wolters Kluwer
  3. Nęcka, E (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa:PWN

 

Wykształcenie: mgr Psycholog, profilaktyk systemowy   Zainteresowania: terapia systemowa oraz poznawczo-behawioralna, psychologiczne mechanizmy uzależnień, psychologia moralności. Doświadczenie zawodowe:  Warsztatach Terapii Zajęciowej „Ad Vitam Dignam” dla osób chorujących na Schizofrenię, Wojewódzkim Szpitalu Psychiatrycznym w Andrychowie, Publicznym Zakładzie terapii uzależnień w Siemianowicach Śląskich, Poradni terapii uzależnienia i współuzależnienia od Alkoholu w Katowicach, Instytucie Twórczej Integracji w Sosnowcu, Centrum Edukacyjnym Nu-lab, Jaworzno. Poradnia Zdrowego Odżywiania - Bioverum ​Tworzy także materiały szkoleniowe i blended-learningowe z zakresu umiejętności psychospołecznych. (...)


Pomoc psychologiczna

Studenci i Doktoranci Uniwersytetu Śląskiego mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia psychologicznego i poradnictwa w Centrum Obsługi Studenta.

Skontaktuj się ze specjalistami w następujących obszarach:

W celu ustalenia terminu indywidualnej konsultacji psychologicznej prosimy o kontakt drogą elektroniczną lub telefonicznie.