Zaniżone poczucie własnej wartości dość często towarzyszy każdemu z nas. Zwykle wraz z nim doskwiera nam smutek, brak pewności siebie i poczucie winy. Charakterystyczne jest również to, że niekorzystnie przedstawiamy swoją osobę w porównaniach społecznych, jesteśmy wrażliwi na krytykę, czujemy się bezwartościowi i często stawiamy sobie nierealistyczne cele do osiągnięcia. Długotrwale utrzymujący się niski poziom poczucia własnej wartości wraz z powyższymi zmiennymi może przyczynić się do rozwoju stanów depresyjnych, a także znacząco wpłynąć na nasze funkcjonowanie psychospołeczne. Jak budować i podnieść poczucie własnej wartości? Co zrobić, by nasza samoocena była adekwatna i stabilna w czasie?
Nauka, egzaminy, wynikający z nich stres to nieodłączne elementy studiowania. Sukces adekwatnego radzenia sobie z takimi i innymi trudnymi sytuacjami zależny jest w dużej mierze nie tylko od czasu poświęconego na przygotowanie, poziomu intelektualnego, kompetencji społecznych, motywacji, ale także od poczucia własnej wartości oraz przekonań o własnej skuteczności.
W literaturze psychologicznej dość często możemy spotkać synonimy poczucia własnej wartości takie jak: samoocena, obraz siebie, poczucie ważności. Poczucie własnej wartości należy do jednego z najważniejszych wyznaczników osobowości człowieka. W trakcie swojego życia każdy doświadcza różnych wydarzeń dotyczących własnej osoby. Są one porządkowane i organizowane w układ specyficznych wyobrażeń, pojęć oraz ustosunkowań mających związek z pojęciem własnego „ja”. Na tej podstawie wyłania się specyficzna postawa wobec samego siebie. Postawa zwana samooceną (Kulas, 1986). Należy ona do systemu wiedzy, który ułatwia każdemu poznanie siebie, a także umożliwia ocenę własnych możliwości w różnych sferach i pozwala na wybór takich zachowań, które są właściwie i zgodne z wymaganiami sytuacji zewnętrznych. Wiedza ta kształtuje się w procesie rozwoju społecznego i jest wyrazem nabytych w ciągu życia indywidualnych doświadczeń (Kwitok, 2007).
Samoocena odgrywa bardzo ważną rolę w życiu jednostki, wpływając nie tylko na świadomość siebie, ale również wspomagając proces rozwoju w kierowaniu swoim zachowaniem przy realizacji planów oraz dążeń życiowych. Pozwala człowiekowi określić swoją istotę oraz zróżnicować własną osobę od otaczającego środowiska (Dzwonkowska i in., 2008). Jak każda postawa, poczucie własnej wartości składa się z trzech komponentów:
behawioralnego- dotyczy zachowań, jakie kierujesz wobec siebie i innych (pytanie: Dlaczego to robię?).
Samoocena jest najlepiej zbadanym składnikiem osobowości człowieka. Rozważając podział samooceny, należy odwołać się do różnych jej definicji. Na ogół dzieli się ona na:
Pomiędzy samoocenami szczegółowymi a samooceną globalną możemy obserwować pewne powiązania. Mówią o tym dwa modele: góra-dół (Top- Down) oraz dół-góra (Bottom- Up).
Dalej możemy wyróżnić:
W literaturze dostępny jest również inny podział. Jeśli weźmiemy pod uwagę charakter opinii na własny temat, czyli to, co myślimy o sobie w sposób pozytywny lub negatywny, mówimy o wysokiej i niskiej samoocenie. Natomiast w obrębie trafności tego, jakie sądy na temat własnej osoby posiadamy, możemy mówić o samoocenie zawyżonej (w momencie przeceniania własnych zdolności), zaniżonej (gdy nie doceniamy swoich możliwości i sukcesów) i adekwatnej (kiedy ocena siebie jest odzwierciedleniem tego, jak jest w rzeczywistości).
Optymalny oraz sprzyjający adekwatnemu działaniu jednostki jest wysoki poziom samooceny, natomiast jej niskie wskaźniki powszechnie uznawane są za źródło wielu problemów w funkcjonowaniu. Osoby z niskim poziomem samooceny nie posiadają dobrze ukształtowanego obrazu siebie, a ich wiedza dotycząca siebie jest mniej stabilna i przejrzysta. Następstwem tego staje się nadwrażliwość na ogólnodostępne informacje na własny temat oraz podatność na ich oddziaływania. U osób takich może wykształcić się lęk i społeczne wycofanie z kontaktów. W repertuarze zachowań osób z niską samooceną znajdują się głównie takie, których celem jest unikanie porażki, a także niebezpieczeństwa odrzucenia lub społecznego upokorzenia. Osoby o wysokiej samoocenie znacznie lepiej funkcjonują społecznie oraz szybciej adoptują się do nowych warunków i jest to związanie przede wszystkim z oceną siebie jako jednostki o wysokich kompetencjach społecznych.
Niskie poczucie własnej wartości może stać się powodem do odczuwania ciągłego dyskomfortu i złego samopoczucia na co dzień. Zazwyczaj takie osoby starają się ukryć swoją niską samoocenę poprzez przybieranie fałszywej maski lub też wchodząc w zachowania agresywne i kierować wrogość i frustrację na innych. Nieadekwatna i niska samoocena może wynikać przede wszystkim z niedostatecznej samowiedzy na własny temat (samopoznania i wglądu w siebie), a także być skutkiem doświadczania subiektywnych komunikatów od osób znaczących, wbudowując się w stałe schematy i błędne przekonania o sobie. Innych źródeł możemy poszukiwać w zbyt wysokich standardach oceny własnej osoby. Można wyróżnić trzy rodzaje ocen związanych z systemem Ja, których rozbieżności mogą prowadzić do odczuwania negatywnych emocji.
Ja idealne – zawiera pragnienia, nadzieje, aspiracje, życzenia co do własnej osoby; odpowiedź na pytanie: Jaki chciałbym być?
Ja realne – rzeczywiste informacje na własny temat (umiejętności, wiedza, zdolności, cechy itp.); odpowiedź na pytanie: Jaki jestem?
Ja powinnościowe – zawiera przekonania o obowiązkach, powinnościach i obligacjach; odpowiedź na pytanie: Jaki powinienem być?
Obraz siebie oraz aspekty z nim związane różnią się u osób z wysoką i niską samooceną. Mniej pozytywny obraz siebie u osób z niskim poziomem samooceny, wynika ze stosowania do samoopisu siebie mniej rozbudowanej wiedzy o korzystnych sposobach funkcjonowania. To znaczy, że osoby z niską samooceną nie potrafią zauważać w swoim zachowaniu pozytywnych aspektów i swoją uwagę kierują na takie, które mają neutralny wydźwięk. Niska samoocena może działać na zasadzie błędnego koła. Najpierw zaczynają się negatywne myśli na temat własnej osoby, co daje kolejne utrwalone schematy na temat siebie (niewiara we własne siły, przekonanie o mniejszej skuteczności, poczucie bezwartościowości, zmniejszona motywacja). Działające schematy wpływają na efekty podejmowanych działań, które z góry skazane są na niepowodzenie. Dalej niezadawalające efekty są informacją zwrotną dla osoby, wpływając bezpośrednio na poczucie własnej wartości. W ten sposób proces zaczyna się od nowa, niezależnie od podjętych działań i zachowań. Osoby o niskiej samoocenie będą odczuwać więcej negatywnych emocji w kontaktach społecznych oraz dążyć do przybierania fałszywego wizerunku. Zazwyczaj również zachowują dystans w stosunku do innych oraz ograniczają swoje zaufanie. Doznawane przez nich deprywujące emocje stają się kalką na bazie, której interpretują zachowania innych, z góry zakładając, że otoczenie społeczne ma o nich niekorzystne zdanie.
Jak pokazują badania (Baumeister i in., 2003) poziom samooceny może zależeć od doświadczanych sukcesów lub porażek. Wysoka samoocena wzmaga koncentrowanie się na odnoszeniu sukcesów, dlatego też takie osoby częściej uznają je za zasługę swoich możliwości oraz doświadczają jako bardziej realnych do spełnienia. Konsekwencją jest poprawa obrazu samego siebie oraz wzrost motywacji do odnoszenia kolejnych sukcesów. W przeciwieństwie do tego jednostki o niskiej samoocenie określają swoje szanse na powodzenie jako niskie, dlatego też zadania jakie stawiają przed sobą charakteryzuje zaniżona aspiracja. Zazwyczaj należą one do zadań prostych oraz takich, które ograniczają element ryzyka do minimum (Kulas, 1986). Także poziom wytrwałości i aktywności różni się w zależności od samooceny. W przypadku osób o niskiej samoocenie niechęć do podejmowania ryzyka sprawia, że wolą one sytuacje bezpieczne i neutralne, nawet kosztem rezygnacji z osiągnięcia własnego sukcesu. Zaznacza się to również w ich obrazie siebie, który staje się niepełny, dlatego też wzrasta ich wewnętrzna podatność na zranienie oraz gorsze radzenie sobie z trudnościami (Dzwonkowska i in., 2008).
Od czego zależy poczucie własnej wartości?
Poczucie własnej wartości kształtuje się we wczesnym dzieciństwie, proces ten trwa przez całe życie.
Po pierwsze - błędy myślenia:
Po drugie- samospełniająca się przepowiednia
Po trzecie- myślenie automatyczne
Wykonaj wszystkie polecenia w czasie nie dłuższym niż 3 minuty:
Po czwarte - przekonania i nawyki
Czym są przekonania?
Przykłady przekonań obecnych w życiu człowieka:
Napisz wszystko, co przyjdzie Ci do głowy, najlepiej gdybyś się długo nie zastanawiał.
Remanent twoich przekonań
Przy każdym wymienionym przekonaniu zanotuj, czy doświadczasz go jako pomocnego (p), czy szkodliwego (sz).
Określ jakie nawyki posiadasz. Przeanalizuj przebieg swojego dnia i pomyśl jakie rzeczy przychodzą Ci z łatwością. Posiadasz jakieś nałogi? A może zachowujesz się w pewien określony sposób w danej sytuacji? Wypisz wszystkie swoje nawyki na kartce i podziel je na te, które przynoszą Ci korzyść oraz te, które nie są dla Ciebie dobre. Poniżej przykładowa lista pozytywnych i negatywnych nawyków:
Nawyki pozytywne | Nawyki negatywne |
---|---|
|
|
Samoocena może działać na zasadzie błędnego koła. Niska i niestabilna może stać się przyczyną ponoszenia w życiu kosztów i utrwalenia stałego wzorca funkcjonowania, opartego o przekonanie bycia bezwartościowym i do niczego. Ponadto może stać się przyczyną do współwystępowania obniżonego nastroju, smutku, poczucia winy, nieśmiałości, braku kontaktów społecznych, poczucia nieprzystosowania, agresji i autodestruktywności.
Samoocena reguluje zachowanie człowieka w taki sposób, by było ono zgodne z tym, co o sobie sądzi, a także jest zasadniczym źródłem motywacji do podjęcia pracy nad sobą, kształtując w ten sposób wiarę w siebie i swoje możliwości. Warto pamiętać, że poczucie własnej wartości jest sumą samoocen szczegółowych. Człowiek wartościuje siebie na różnych płaszczyznach, uwzględniając różne kryteria oceny. Na podstawie tego buduje postawę wobec siebie, która stanowi jedną z ważniejszych zmiennych opisujących sposób przeżywania siebie w obrębie całego życia.
Każdy z nas zastanawia się czasem, jak poprawić swoje poczucie własnej wartości? Chcąc dokonać zmiany wpędzamy się w myślenie, że może ona nastąpić z minuty na minutę. Niestety, po pewnym czasie odpuszczamy, mówiąc sobie, że to nic nie daje. Oczywiście, że nic nie daje i tak się nie da! Sukces zaczyna się od małych kroków. Trzeba być cierpliwym w dążeniu do celu, a efekty będą zdumiewające.
Od czego zacząć?
1. Poznaj siebie
Napisz na kartce 15-20 zdań (lub więcej) zaczynających się od słowa „Jestem…”. Mogą to być absolutnie dowolne zdania na własny temat. Uważnie przyjrzyj się swoim zdaniom, przeczytaj je po cichu a następnie napisz na kartce następujące zdania:
W miejsce kropek możesz przepisać zdanie z listy „Jestem” albo wpisać całkiem nowe zdanie.
Przypisz teraz każdemu ze swoich zdań znak „+”, jeśli według Ciebie zdanie zawiera w sobie pozytywną samoocenę, znak „-”, jeśli zdanie zawiera samoocenę negatywną i znak „0”, jeśli zdanie nie zawiera w sobie żadnej samooceny.
Poniższe koło podzielone jest na 8 części, które reprezentują równowagę między różnymi obszarami Twojego życia. Zakładając, że środek koła to 0, a jego brzeg 10, określ poziom osobistej satysfakcji w każdej podanej dziedzinie. Narysuj linie w odpowiednim miejscu w każdej części koła tak, aby odzwierciedlały one Twój poziom osobistej satysfakcji. Oceń figurę, którą uzyskałeś po połączeniu wszystkich linii – jak bardzo przypomina ona koło?
A teraz zastanów się i uzupełnij poniższą tabelę. Pamiętaj o tym, że na samoocenę globalną składają się samooceny cząstkowe, czyli poszczególne płaszczyzny Twojego życia, w których wartościujesz i oceniasz siebie.
Myślenie alternatywne
Zapoznaj się z poniższymi sytuacjami i negatywnymi myślami automatycznymi, jakie mogą towarzyszyć człowiekowi. Przekształć je w myśli alternatywne.
Przykład: Zgubiłem się jadąc do znajomych- jestem niezdarą
Myśl alternatywna: Znajomi nie dali mi jasnych wskazówek, co do drogi. Poza tym była zła pogoda, więc miałem ograniczoną widoczność. Następnym razem już na pewno do nich trafię.
Arykuł powstał w ramach projektu "Studencka Kawiarnia Możliwości - myślę więc jestem"
Projekt współfinansowany jest ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.