Sesja last minute- w grupie zawsze raźniej

Sesja jest nieodłącznym elementem studenckiego życia. Można pokusić się o stwierdzenie, że bez niej studia nie miałyby odpowiedniego smaku. Każdy student zna uczucie, zbliżających się egzaminów. Najgorszy okres w życiu, kiedy siedzi się pod stertą książek i nie wiadomo, od czego zacząć. To nic, w porównaniu z tym, gdy wielu studentów czas na naukę odkłada do ostatniej chwili. I tutaj właśnie zaczyna się problem. Sesja last minute, czyli presja czasu i nieregularne przyswajanie wiedzy!

Są różne sposoby na jej przetrwanie, jednak nie zawsze są skuteczne, zwłaszcza te trzymane na ostatnią minutę. Dwa dni przed egzaminem, a Twój mózg mentalnie nie odpowiada na jakiekolwiek strategie przyswajania wiedzy. Jak go uaktywnić? Na szczęście, jeszcze nic straconego - w grupie siła.
Zacznijmy od tego, czym jest właściwie grupa? Przecież siedmioro studentów siedzących obok siebie w czytelni nie tworzy grupy. Jednak grupę stworzą ci sami studenci, gdy ich celem stanie się wspólna nauka do egzaminów końcowych. Można, zatem odpowiedzieć, że grupa to dwie lub więcej osób, które współdziałają ze sobą i wywierają na siebie wpływ ze względu na swoje potrzeby i cele. Pytanie następne: dlaczego studenci podczas sesji powinni łączyć się w grupy? Okazuje się, że nawiązywanie relacji jest podstawową potrzebą człowieka, która lokuje go w grupie społecznej. Stąd też poczucie przynależności grupowej wydaje się wrodzonym elementem życia jednostki. Badacze podkreślają znaczenie takiego nawiązywania więzi w zwiększaniu szans na przetrwanie. Grupy dają też wiele innych korzyści. Inni ludzie mogą również stanowić ważne źródło informacji ułatwiające rozwiązywanie wielu problemów w codziennym życiu. Z drugiej strony grupa kształtuje tożsamość jednostki oraz ułatwia tworzenie norm i reguł społecznych określających akceptowane zachowania.

Poradnik, jak uczyć się w grupie:

Krok 1: Zanim przysiądziesz się do grupy uczących się studentów, zastanów się czy chcesz to zrobić! Marnowanie czasu w twoim przypadku nie jest wskazane. A tak na poważnie, zorientuj się czy grupa, do której chcesz dołączyć analizuje ten sam materiał do egzaminu oraz na jakim etapie się znajdują. Nauka w grupie pozwoli ci wyeliminować złe nawyki podczas uczenia się, a także pozwoli zapobiec marnowaniu czasu na niepotrzebne czynności (np. sprawdzanie poczty, zaglądanie na facebooka).

Krok 2: Twój mózg aktywnie zareaguje na uczenie się w grupie. Zmiana sposobu uczenia się, którą wprowadzisz zmusi twój mózg do większego wysiłku. Przecież nie chcesz wypaść gorzej od innych!

Krok 3: Grupa zmusi cię do zapamiętywania. Obserwowanie innych podczas uczenia się może pozytywnie wpłynąć na umiejętność koncentracji, a w konsekwencji poprawić szybkość zapamiętywania. Kolega/koleżanka obok dali radę, więc ty również. Kolejna partia materiału z głowy.

Krok 4: Zostało wam 24h do egzaminu. Warto w tym czasie robić przerwy, im więcej tlenu dotrze do mózgu, tym będzie szybciej pracował.

Krok 5: Zbliża się koniec nauki, nic do głowy już nie wchodzi. W takiej sytuacji warto podzielić się ostatnimi tematami do zapamiętania i rozdzielić je na poszczególnych członków grupy (uzyskujecie wtedy tzw. pamięć transaktywną). Nie zapominajcie o opracowaniu strategii bliskiego kontaktu, czyli przekazywania informacji podczas trwania egzaminu.

Krok 6: Pamiętaj, że na wynik sesji składa się wiele rzeczy. Nie samą nauką żyje człowiek. Nie załamuj się, jeśli coś nie pójdzie po twojej myśli. Relacje, jakie nawiązałeś podczas wspólnego uczenia się są bezcenne!

Sesja to nie tylko egzaminy. Jeśli masz zbyt mało czasu na naukę, dołącz do innych spóźnionych. „Kampanię wrześniową” zawsze raźniej jest przeżyć w grupie. A jeśli nie lubisz uczyć się z innymi, jest wiele innych sposobów na sesję. To od ciebie zależy, jaką strategię wybierzesz. Nie zapomnij, że wiara we własne siły to jednak podstawa sukcesu!

Literatura:

  1. Aronson E., Wilson T. D., Akert R. (2006). Psychologia społeczna. Wyd. ZYSK i S-KA, Poznań.

 

BYŁA REDAKTOR DZIAŁU "JESTEM WŚRÓD LUDZI"  Kontakt: pracownia@dariamichalczyk.pl Wykształcenie: Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Śląskim (specjalizacja: psychologia kliniczna oraz psychologia sądowa). Ukończone 2-letnie Psychodynamiczne Studium Socjoterapii i Psychoterapii Młodzieży. Obecnie w trakcie ukończenia 4-letniego szkolenia w zakresie Psychoterapii Psychodynamicznej w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym (ostatni rok). Szkolenie rekomendowane jest przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne oraz Polskie Towarzystwo Psychoterapii Psychodynamicznej. Doświadczenie zawodowe (praktyki, staże, współpraca): W trakcie pracy zawodowej odbyte staże w Ośrodku Interwencji Kryzysowej oraz w Centrum Psychiatrii w Katowicach. Doświadczenie zawodowe zdobywane na przestrzeni ostatnich lat między innymi. (...)


Pomoc psychologiczna

Studenci i Doktoranci Uniwersytetu Śląskiego mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia psychologicznego i poradnictwa w Centrum Obsługi Studenta.

Skontaktuj się ze specjalistami w następujących obszarach:

W celu ustalenia terminu indywidualnej konsultacji psychologicznej prosimy o kontakt drogą elektroniczną lub telefonicznie.