Zmotywuj się do działania!

Czy zrezygnowałeś kiedyś z jakiegoś celu, bo zniechęciłeś się długą drogą, jaka do niego prowadzi? Czy planowałeś coś zrobić, ale nie wiedziałeś jak się do tego zabrać? Czy marzyłeś o czymś, ale nie potrafiłeś ocenić, co należy zrobić, aby to osiągnąć? Jeśli odpowiedź na którekolwiek z tych pytań brzmi „tak”, przeczytaj poniższy artykuł, aby nauczyć się nowych technik, które zbliżą Cię do każdego celu.

Na początku poprawnie określ swój cel!

Słowa jakimi opisujesz swoje cele mają duże znaczenie i przyczyniają się do tego, czy stają się one łatwe, czy trudne do osiągnięcia.

Pamiętaj, aby móc zrealizować cel należy określić go tak, aby posiadał następujące cechy (weź w dłoń kartkę i długopis i spróbuj określić swoje dążenie w poniższy sposób):       

  • Był konkretny! – Zastanów się, czego dokładnie chcesz. Nie wypisuj ogólników!
  • Był mierzalny! – Pomyśl, czy określiłeś go tak, abyś mógł poznać, czy został osiągnięty. Czym go „zmierzysz”? Jakie będą wyznaczniki jego zrealizowania?
  • Był osiągalny! – Czy w ogóle jest on realny do osiągnięcia? (Jeśli chcesz zostać władcą Świata, może być to nieadekwatne do Twoich możliwości) Czy potrzebujesz czyjejś pomocy, nowych umiejętności aby do niego dojść?
  • Był zgodny z Tobą! – Jaką masz motywację, aby go osiągnąć. Dlaczego tego chcesz? Z jakiego powodu jest to dla Ciebie ważne? Czy jest coś, co Cię powstrzymuje w jego osiągnięciu? Czy naprawdę to Ty chcesz go osiągnąć, czy ktoś Cię do tego zmusza?
  • Był osadzony w czasie! – Zastanów się, kiedy chcesz osiągnąć swój cel? Ile masz na to czasu? Kiedy wykonasz pierwszy krok?

Najtrudniejszy pierwszy krok…

Powiedz innym, co zamierzasz zrobić – zwiększy to Twoje zaangażowanie! Jeśli zadeklarujesz znajomym swoje zamiary, bardziej prawdopodobne stanie się to, że je zrealizujesz. Stanie się tak choćby dlatego, że głupio będzie Ci się wycofać. Poczułbyś się wtedy trochę jak gołosłowny oszust, będzie więc zależeć Ci aby tego uniknąć. Jak każdy wolisz robić pozytywne wrażenie na ludziach. Jeśli jesteś jedyną osobą, która wie o swoim planie, wtedy z rezygnacją z niego nie wiąże się aż tyle negatywnych uczuć.

Analiza ryzyka – zanim zaczniesz działać zastanów się nad dwoma kwestiami. Wyobraź sobie następujące sytuacje:

  1. Podejmujesz dane działanie. Jakie mogą być tego konsekwencje pozytywne i negatywne?
  2. Nie podejmujesz działania. Jakie będą tego plusy i minusy?

Stwórz tabelkę i zapisz wszystko! Słowa przelane na papier nabierają innego wydźwięku i pomagają nam poukładać własne, czasem nieco chaotyczne i zawiłe myśli.

Taki bilans pomoże Ci dostrzec korzyści, które mogą pojawić się po podjęciu decyzji.

Gdy zaczynasz wątpić, zmotywuj się Oskarem!

  1. Outcome – wizja celu

Gdy zaczynasz wątpić w siebie i Twoja motywacja spada, wyobraź sobie, że osiągasz już wyznaczony cel. Jak się wtedy czujesz? Co robisz? Gdzie jesteś? Jakie emocje Ci towarzyszą? Kto Cię otacza? Czy wysiłek, który podejmowałeś do tej pory, został wystarczająco nagrodzony?

  1. Situation – rzeczywistość

Zastanów się na jakim etapie realizacji swojego planu jesteś w tym momencie - przerysuj skalę i zaznacz na niej punkt od 1 do 10. Napisz, dlaczego uważasz, że znajdujesz się właśnie tu?

 

  1. Know-how – wiedza i praktyka

Jakie kroki już podjąłeś, jakie działania zrealizowałeś, aby znaleźć się w tym miejscu?

Zastanów się, jakie posiadasz zasoby i zalety, które umożliwiły dojście do tego momentu?

Jakie umiejętności do tego wykorzystałeś?

Jaka wiedza Ci się przydała?

Które z działań, jakie podjąłeś, będą przydatne na dalszej drodze do celu?

Co jeszcze możesz wykorzystać, aby ruszyć do przodu?

  1. Afirm and action – docenianie i dalsze działania

Spójrz, ile już osiągnąłeś! Pomyśl, w którym miejscu tej skali chciałbyś znaleźć się za miesiąc? Zaznacz!

Co może Cię do tego doprowadzić?

Wypisz jakie kroki kolejno podejmiesz!

  1. Review – podsumowanie

Stwórz krótkie podsumowanie. Które z podjętych przez Ciebie działań przyniosły najlepsze efekty? Z czego zamierzasz jeszcze korzystać? Jaki będzie najbliższy krok, który podejmiesz? Co zrobisz w ciągu tego miesiąca, aby przybliżyć się do swojego celu? Wypisz!

Pozbądź się przekonań, które wywołują w Tobie lęk lub Cię ograniczają!

Nie mów:

  1. „nie mogę”, „nie potrafię”, „nigdy” – to tylko demotywuje. Nie skupiaj się na negatywach. Pomyśl o tym, co możesz zrobić, co potrafisz, co przybliża Cię do celu. Zamiast mówić: „nie dam rady przebiegnąć 10 kilometrów”, powiedz: „w tym momencie jestem w stanie przebiec kilometr” i wykonuj to, co potrafisz na daną chwilę! Jeśli codziennie będziesz biegał kiedyś i 10 kilometrów stanie się osiągalne - niektóre umiejętności można wyćwiczyć. Nasz potencjał umysłowy i fizyczny jest ogromny! Zazwyczaj wykorzystujemy tylko jego nieznaczną część! Zamiast myśleć nad tym, co może się nie udać, działaj!
  2. zamiast „spróbuję”, mów „zrobię”! Podchodź do celu zdecydowanie. Jeśli mówisz: „może coś zrobię”, „spróbuję to zrobić” zostawiasz sobie furtkę na to, aby wycofać się przy pierwszym napotkanym utrudnieniu. Jeśli będziesz powtarzał, że „coś zrobisz”, „dokonasz czegoś”, zwiększysz wiarę we własne możliwości, przez co osiągnięcie celu stanie się bliższe. Choć różnica może wydawać się nieznaczna, układ snów ma znaczenie dla naszej motywacji!

Muszę to zrobić!

Nie zawsze naszym celem jest coś czego pragniemy. Czasem musimy zrobić coś, co wydaje nam się nudne i nieprzyjemne. Jak zmotywować się w takim przypadku? Rozważmy to na przykładzie nauki do kolokwium z zajęć, których nie lubimy.

  1. Zacznij od czegoś, co już znasz – wykonanie prostych czynności na początku pracy sprawia, że osiągamy stopniowe sukcesy, co zachęca nas do kontynuowania realizacji zadania. Zacznij więc uczyć się od materiału lub źródła, które kojarzysz albo pamiętasz z zajęć.
  2. Zainteresuj się – spróbuj znaleźć choć jeden element, który Cię zaciekawi lub zainspiruje. Może jakąś kwestię można powiązać z czymś, co Cię interesuje?
  3. Potraktuj to jako nowe wyzwanie – nigdy nie musiałeś robić czegoś tak trudnego? Masz okazję, żeby udowodnić samemu sobie, na ile Cię stać!
  4. Nagradzaj się – łatwiej wypełniać nam obowiązki, jeśli czekają na nas nagrody. Wyznacz sobie takowe, po osiągnięciu każdego kroku, który zaplanowałeś. Jeśli chcesz przeczytać całą książkę, nagródź się czymś przyjemnym po przeczytaniu każdego rozdziału – nagrodą może być coś słodkiego, ale także coś niematerialnego np. czas na słuchanie ulubionej muzyki. Im trudniejsze zadanie, tym większą nagrodę sobie wyznacz. Nie karz się za niewykonanie wyznaczonych zadań – kary nie motywują!
  5. Odnajdź cel nadrzędny – zastanów się, dlaczego w ogóle to robisz? Czy faktycznie tylko dlatego, że musisz? Może istnieje coś nadrzędnego, co sprawia, że to „muszę” to tak naprawdę zakamuflowane „chcę”. Może wiesz, że ucząc się na kolokwium z tego nudnego przedmiotu, dowiesz się czegoś, co przyda Ci się w przyszłej pracy? Może poznasz informacje, które kiedyś do czegoś wykorzystasz? Zastanów się nad tym i wypisz: Jak możesz skorzystać z tej wiedzy?
  6. Po prostu zacznij – najtrudniejszy zawsze jest pierwszy krok. Jeśli przeczytałeś ten artykuł, to znaczy, że chcesz go wykonać i masz już wiedzę na temat tego, jak przez niego przebrnąć.

Powodzenia!

Arykuł powstał w ramach projektu "Studencka Kawiarnia Możliwości"

Projekt współfinansowany jest ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

Wykształcenie: mgr Psycholog, profilaktyk systemowy   Zainteresowania: terapia systemowa oraz poznawczo-behawioralna, psychologiczne mechanizmy uzależnień, psychologia moralności. Doświadczenie zawodowe:  Warsztatach Terapii Zajęciowej „Ad Vitam Dignam” dla osób chorujących na Schizofrenię, Wojewódzkim Szpitalu Psychiatrycznym w Andrychowie, Publicznym Zakładzie terapii uzależnień w Siemianowicach Śląskich, Poradni terapii uzależnienia i współuzależnienia od Alkoholu w Katowicach, Instytucie Twórczej Integracji w Sosnowcu, Centrum Edukacyjnym Nu-lab, Jaworzno. Poradnia Zdrowego Odżywiania - Bioverum ​Tworzy także materiały szkoleniowe i blended-learningowe z zakresu umiejętności psychospołecznych. (...)


Pomoc psychologiczna

Studenci i Doktoranci Uniwersytetu Śląskiego mogą korzystać z bezpłatnego wsparcia psychologicznego i poradnictwa w Centrum Obsługi Studenta.

Skontaktuj się ze specjalistami w następujących obszarach:

W celu ustalenia terminu indywidualnej konsultacji psychologicznej prosimy o kontakt drogą elektroniczną lub telefonicznie.